Osta turvallisesti netistä

Silverserper.fi sivusto on muutettu kertomaan nettiostamisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Osta turvallisesti netistä

Silverserper.fi sivusto on muutettu kertomaan nettiostamisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Koronapandemia laski Suomen kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjälkeä

Alkuvuodesta 2020 käynnistynyt koronapandemia vähensi Suomessa kotitalouksien kulutusta ja pienensi suomalaisten hiilijalanjälkeä. Kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjälki oli vuonna 2020 noin 52,6 milj. CO2-ekvivalenttitonnia, mikä on neljä prosenttia pienempi kuin vuonna 2019. Kuvan lähde: AdobeStock Alkuvuodesta 2020 käynnistynyt koronapandemia vähensi Suomessa kotitalouksien kulutusta ja pienensi suomalaisten hiilijalanjälkeä. Kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjälki oli vuonna 2020 noin 52,6 milj. CO2-ekvivalenttitonnia, mikä on neljä prosenttia pienempi kuin vuonna 2019. Matkustaminen ja liikkuminen vähenivät Suurimman pudotuksen kotitalouksien hiilijalanjälkeen aiheutti matkustamisen ja liikkumisen väheneminen. Ulkomaanmatkailun aiheuttamat päästöt pienenivät...

Lue lisää

Kamppi Helsinki pysyi Helsingin keskustan vilkkaimpana kauppakeskuksena

Kauppakeskus Kamppi Helsingissä vieraili viime vuonna lähes 17 miljoonaa kävijää. Kauppa kävi vilkkaasti, sillä Kampin myynti neliötä kohti nousi noin 5 000 euroon. Kamppi Helsinki (kuva: Anders Portman) Kamppi Helsinki säilytti viime vuonna asemansa Helsingin keskustan vilkkaimpana kauppakeskuksena. Kamppi Helsingissä vieraili 16,9 miljoonaa kävijää vuonna 2021. Viime vuotta varjostivat koronapandemiaan liittyvät rajoitukset, mutta etenkin loka–joulukuussa kauppakeskuksen kävijämäärä kasvoi nopeasti. Vuoden viimeisellä neljänneksellä kävijämäärä kasvoi 32 prosenttia ja myynti 30 prosenttia edellisvuodesta. Kamppi Helsinki on jo pitkään erottunut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen tilastoissa...

Lue lisää

Wolt-toimitukset saatavilla nyt myös kotimaisissa verkkokaupoissa – nopeille kuljetuksille yhä enemmän kysyntää

Woltin lähettikumppaneiden tekemät nopeat toimitukset tulevat nyt myös kotimaisten verkkokauppojen saataville. Logistiikkapalvelu Shipitin mahdollistama ominaisuus tarjoaa MyCashflow-verkkokauppojen asiakkaille nopeat toimitukset suoraan kotiovelle. Nopeista kotiinkuljetuksista tuttu Wolt laajenee kotimaisten verkkokauppojen toimitustavaksi, sillä pääkaupunkiseudun MyCashflow-verkkokauppiailla on nyt mahdollisuus hyödyntää Wolt-toimituksia tavaroiden, vaatteiden ja muiden tuotteiden verkkokaupassa. Palvelu käynnistetään aluksi Helsingin keskustan ja Itä-Helsingin sisäisillä alueilla. Shipitin, Woltin ja MyCashflow’n yhteistyön myötä Woltin lähettikumppaneiden tekemät toimitukset ovat ensimmäistä kertaa kotimaisten verkkokauppojen saatavilla. Saman päivän toimitukset on mahdollista ottaa käyttöön MyCashflow-verkkokaupoissa Shipit-logistiikkapalvelun kautta.  Verkkokauppojen...

Lue lisää

Suomalaiset ostivat heinä-joulukuussa lähes 0,5 miljardilla ulkomaisista verkkokaupoista

Lakimuutosten vuoksi Verohallinnolla on huomattavasti aikaisempaa parempi näkymä siihen, paljonko verotuloja kansainvälinen verkkokauppa tuo Suomeen.   Suomalaiset ostivat viime vuoden jälkipuoliskolla kaikkiaan 492 miljoonalla eurolla palveluja ja tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista, jotka ovat rekisteröityneet arvonlisäveron erityisjärjestelmiin.   Näistä ostoksista kertyi yhteensä 116 miljoonaa euroa arvonlisäveroa Suomelle, mikä on noin 0,6 prosenttia kaikesta viime vuonna kertyneestä arvonlisäverosta. Verkkokaupassa arvonlisävero maksetaan yleensä maahan, jossa ostajalla on osoite.   EU:n yhteinen järjestelmä helpottaa verojen maksua toisiin maihin  Verohallinnolla on nyt aikaisempaa selvästi parempi näkymä kansainvälisestä verkkokaupasta kertyvän arvonlisäveron...

Lue lisää

Kahdelle kolmesta hinta on tärkein ostokriteeri – hävikkikaupat ja punalaputettu ruoka vaihtoehtona elintarvikkeiden nousseille hinnoille

Yli kahdelle kolmesta suomalaisista (68 %) hinta on tärkein tekijä ruuan ostamisessa, mutta muitakin tekijöitä otetaan huomioon. Jopa 16 prosentille pelkkä hinta on silti tärkein kriteeri. Hieman alle kolmannekselle (30 %) muut tekijät kuin hinta ovat tärkeämpiä valintakriteereitä. Tämä selviää hävikkiruokaa verkossa myyvän Matsmartin markkinatutkimusyritys Kantarilla teettämästä kyselytutkimuksesta, johon osallistui 2014 suomalaista. Ruuan hinnan odotetaan nousevan vuoden ensimmäisellä puoliskolla selvästi viime vuodesta, johtuen koko ruokaketjuun kohdistuvasta kustannusten nousupaineesta*.Perinteisten ruokakauppojen ohella kuluttajilla on mahdollisuus tilata ruokaa ja kuluttajatuotteita myös hävikkiverkkokaupoista ja...

Lue lisää

Verkko-ostamisen suosio kasvoi 8 % Suomessa – eniten ostettiin Muoniossa ja sunnuntaisin

Helsinki, 10. helmikuuta 2022 – Suomalaisten halukkuus ostaa verkosta kasvoi vuoden 2021 lopulla ja yli joka kolmas suomalainen uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa vuoden kuluttua, selviää Klarnan kansainvälisestä kyselytutkimuksesta. Eniten verkkoshoppailtiin Muoniossa, Utsjoella ja Tammelassa. Klarnan kvartaaleittain päivittyvä Shopping Pulse -raportti seuraa kuluttajien ostokäyttäytymistä 11 maassa ja 3 eri maanosassa. Loka-joulukuussa 2021 toteutettuun tutkimukseen vastasi yli 18,000 kuluttajaa maailmalta, mukaan lukien 1,668 suomalaista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Klarnan omaa ostodataa yli 250,000 verkkokaupasta ympäri maailman. Keskeiset havainnot:  Klarnan ostoindeksin mukaan...

Lue lisää

Vähittäiskaupan joulumyynti piristyi länsimaissa

Länsimaiset vähittäiskauppiaat arvioivat joulunajan myynnin olleen merkittävästi edellisvuotta vilkkaampaa. Euroopan ja Yhdysvaltojen kokonaisuudessaan melko hyvän rokotuskattavuuden ja äänestäjäkunnan selkeän koronaväsymyksen vuoksi länsimaiden hallitukset eivät halunneet joulun alla juurikaan tiukentaa ulkonaliikkumista tai kauppoja koskevia rajoituksia uusista koronavirusvarianteista huolimatta. Tämä oli hyvä uutinen vähittäiskauppiaille. Kaupungin keskustoissa ja ostoskeskuksissa vierailleiden ihmisten määrät olivat selvästi korkeampia kuin joulukuussa 2020, mikä heijastui myös myyntilukuihin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa National Retail Federation arvioi joulumyynnin kasvaneen 11,5 %. Espanjan Toledo puolestaan ruuhkaantui niin, että kaupunkiin virtaavien turistien määrää pyrittiin...

Lue lisää

Kilpailu kirittää ruoan verkkokauppaa – asiakkaat hakevat arjen helppoutta

Säännöllisesti päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen koronaa alkuvuonna 2020. Etenkin lapsiperheet ostavat päivittäistavaroita verkkokaupasta muita ahkerammin, ja he olisivat myös muita kiinnostuneempia sitä kokeilemaan. Uusien yritysten ja toimintatapojen myötä kilpailu ruoan verkkokaupassa on nyt vasta toden teolla alkanut. Bitcoin ja muut kryptovaluutat ovat myös tulleet verkkokauppaan ja sijoitustoimintaan vauhdillaMan use smart phone pay with bitcoin Säännöllisesti päivittäistavaroita verkkokaupasta ostavien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan juuri ennen koronaa, ja myynnin osuus on Kaupan liiton arvion...

Lue lisää

Lähes 40 % suomalaisista ostanut ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta – jo yleisempää kuin Ruotsissa

Jo lähes neljä kymmenestä (37,5 %) suomalaisesta kertoo ostaneensa ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta. Tämä selviää hävikkiruokaa verkossa myyvän Matsmartin markkinatutkimusyritys Kantarilla teettämästä kyselytutkimuksesta, johon osallistui 2014 suomalaista. Tärkeimmäksi syyksi ruoan ja päivittäistavaroiden ostamiselle verkosta mainittiin ajan säästäminen (31 % ostaneista), mukavuus ja helppous (29 %) ja rahan säästäminen (25 %). “Ruoan verkko-ostamista on kokeillut jo merkittävä osa suomalaisista ja uskomme, että tämä tulee yleistymään entisestään kuluttajien huomatessa, miten vaivatonta verkko-ostaminen voi olla. Kantarin toteuttamassa kyselytutkimuksessa oli myös ilahduttava huomata, kuinka...

Lue lisää

Nettiä käytetään enemmän viihteeseen, vähemmän arjen askareisiin

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kevään 2021 viestintäpalvelujen käyttöä kartoittavan kuluttajatutkimuksen mukaan useimmat kuluttajat käyttävät internetiä videosuoratoistopalveluihin ja erilaisiin musiikki- ja kuuntelupalveluihin. Jopa 85 prosenttia kuluttajista käytti kyseisiä palveluita kuluvana keväänä. Jo viime vuonna pandemian myötä suuren suosion saavuttaneet internet- ja videopuhelut ovat edelleen suosittuja käyttäjien keskuudessa. Sen sijaan alle puolet kuluttajista tilasi kuukausittain kotiinsa ruokaa tai tavaraa internetin kautta pandemiasta huolimatta. Monet arkipäivämme palveluista toimii nykyään verkon yli ja joka vuosi uusia asioita siirtyy verkossa tehtäviksi askareiksi. Traficomin vuosittaisessa kuluttajatutkimuksessa...

Lue lisää