Kauppakeskus Kamppi Helsingissä vieraili viime vuonna lähes 17 miljoonaa kävijää. Kauppa kävi vilkkaasti, sillä Kampin myynti neliötä kohti nousi noin 5 000 euroon.
Kamppi Helsinki säilytti viime vuonna asemansa Helsingin keskustan vilkkaimpana kauppakeskuksena. Kamppi Helsingissä vieraili 16,9 miljoonaa kävijää vuonna 2021.
Viime vuotta varjostivat koronapandemiaan liittyvät rajoitukset, mutta etenkin loka–joulukuussa kauppakeskuksen kävijämäärä kasvoi nopeasti. Vuoden viimeisellä neljänneksellä kävijämäärä kasvoi 32 prosenttia ja myynti 30 prosenttia edellisvuodesta.
Kamppi Helsinki on jo pitkään erottunut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen tilastoissa edukseen kauppakeskuksena, jossa myynti neliötä kohden on korkea. Viime vuonna myynti neliötä kohti nousi 5 000 euroon, missä oli kasvua 4,1 prosenttia. Kauppakeskuksen kokonaismyynti nousi 159 miljoonaan euroon.
”Luvut luovat uskoa siihen, että asiakkaat ovat palaamassa Helsingin keskustaan. Viime vuonna toimialoina menestyivät erityisesti koti ja elektroniikka, muoti sekä kauneus ja terveys”, kauppakeskusjohtaja Tiina Fågel sanoo.
Innovaationa verkko-ostamisen tapahtumia
Kamppi Helsinki toteutti lokakuusta alkaen uudenlaisia teemoitettuja verkko-ostamisen tapahtumia, joissa yhdistettiin livelähetys, chat, verkko-ostaminen ja kauppakeskuselämys toisiinsa. Kuudessa Live Shopping -tapahtumassa tutustuttiin juontajien ja liikkeiden asiantuntijoiden kanssa Kamppi Helsingin liikkeisiin ja niiden tuotteisiin.
Kamppi Helsinki tuki Live Shopping -lähetyksien verkko-ostamisen mahdollisuutta luomalla Kampin oman verkko-ostokanavan. Myydyt tuotteet olivat Kampin myymälöiden tuotteita.
”Tarjosimme lisäostoskanavan ja inspiroimme teemajaksoista innostuneita katsojia ostoksille Kamppi Helsinkiin. Innovaatio otettiin hyvin vastaan, sillä lähetykset ja tallenteet ovat keränneet yli 9 000 katselukertaa”, Fågel kertoo.
Jätteiden kierrätys ja uudelleenkäyttö tehostui
Kamppi Helsinki jatkoi kunnianhimoisia vastuullisuustoimiaan, jotka vuonna 2020 toivat kauppakeskukselle BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin harvinaisen Excellent-tason. Vuonna 2021 kauppakeskus keskittyi etenkin jätehuollon parantamiseen ja seurantaan.
Kamppi Helsingin jätteistä yli 93 prosenttia menee kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön. Luku nousi kuusi prosenttiyksikköä vuodesta 2020. Jätteiden hyötyasteen kehitys on Kamppi Helsingissä ollut erittäin hyvä, sillä jätteiden kokonaismäärä kasvoi viime vuonna yli neljänneksellä.
”Olemme suunnitelleet jätehuollon tarkasti ja niin, että kaikkeen on varauduttu. Vastuullisuuden vaalimisessa on pitkälti ollut kyse yhteistyöstä yrittäjiemme kanssa sekä siitä, että jätteiden hyötykäyttö ja kierrätys tehdään mahdollisimman helpoksi”, Fågel sanoo.
Vetovoimainen kauppakeskus uudistuu jatkuvasti
Kauppakeskus Kamppi Helsinki uskoo kävijämäärän kasvavan edelleen, kun pandemia-ajan rajoitukset poistuvat ja ihmiset palaavat Helsingin keskustaan. Kamppi Helsinki on säilyttänyt houkuttelevuutensa myös vuokralaisten parissa, ja esimerkiksi joulukuussa 2021 tilat olivat täyteen vuokrattuina. Myös alkuvuonna 2022 kiinnostus liiketiloja kohtaan on ollut suurta ja tilanne näyttää erittäin lupaavalta.
Alkuvuonna 2022 kauppakeskuksessa aloittaneita uusia vuokralaisia ovat Telia-kauppa, vietnamilaiseen katuruokaan erikoistunut Pho Nokis -ravintola, naisten- ja lastenvaatebrändi Papu Design pop up ja tanskalainen päivittäistuoteketju Normal. Lisäksi optikkoliike Synsam laajensi liiketilojaan. Kevään aikana kosmetiikkaliike Rituals avaa Kamppi Helsingissä yhden ensimmäisistä myymälöistään Suomessa.
Viime vuonna Kamppi Helsingissä aloitettiin kauppakäytävien uudistustyöt, joiden yhteydessä uusitaan alakatot ja valaistus. Uudistaminen saadaan valmiiksi joulukuussa.
Aikuisten pelaaminen vuonna 2022
Jos olet enemmänkin kiinnostunut aikuisten pelimahdollisuuksista onnenpelien parissa, tsekkaa kasinotarjoukset.com sivuston tarjoukset.