Osta turvallisesti netistä

Silverserper.fi sivusto on muutettu kertomaan nettiostamisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Osta turvallisesti netistä

Silverserper.fi sivusto on muutettu kertomaan nettiostamisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Kolme neljästä eläkeikäisestä haluaa oppia lisää verkko-ostamisesta

Yhä useampi eläkeikäinen suomalainen on kiinnostunut verkko-ostamisesta, mutta harva on kasvattanut hankintojaan verkon kautta, selviää Klarnan teettämästä tuoreesta tutkimuksesta*. Koronapandemian aikana vain 13 prosenttia yli 65-vuotiaista kertoi lisänneensä verkko-ostamista, mutta jopa 72 prosenttia kyselyyn vastanneista eläkeikäisistä kertoo haluavansa oppia lisää digitaalisista työkaluista, kuten ostosten tekemisestä verkossa. Klarna käynnistää Shoppaa sennun kanssa -aloitteen, jossa kannustetaan suomalaisia auttamaan vanhempia sukulaisiaan tekemään ostoksia verkossa. Klarnan tutkimuksessa selvisi, että 39 prosenttia eläkeikäisistä ei ole saanut apua päästäkseen alkuun verkko-ostamisessa. Digitaalisen asioimisen alkuun pääsemisessä avainasemassa...

Lue lisää

Verkkokauppa loikkasi 75% huhti-kesäkuussa

Verkkokaupan tilausmäärät hyppäsivät vuoden toisella neljänneksellä ylös peräti 75% viimevuotiseen verrattuna, kertoo 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi. ”Verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, summaa indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju. Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat huhti-kesäkuussa ennätystahtia, kertoo tuore verkkokauppaindeksi. Vilkas Groupin tuottama verkkokauppaindeksi on tarkin saatavilla oleva kuvaus suomalaisesta verkkokaupasta perustuen noin 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin. ”Valtava määrä uusia asiakkaita löysi koronan...

Lue lisää

Kolme neljästä eläkeikäisestä haluaa oppia lisää digitaalisista työkaluista – paras apu tulee perheeltä ja läheisiltä

Koronarajoitukset ovat koskettaneet etenkin yli 70-vuotiaita, kun heitä suositeltiin 23.6. asti pysymään kotonaan ja välttämään myös esimerkiksi kaupassa käyntiä. Klarnan tilastojen perusteella on havaittavissa, että etenkin yli 85-vuotiaat ovat tehneet tänä keväänä aiempaa enemmän verkko-ostoksia, joten Klarna päätti tutkia eläkeikäisten suomalaisten suhtautumista verkkokauppaan. Kuva: Klarna Joka kolmas yli 65-vuotias mieltää tekevänsä verkko-ostoksia sujuvasti, mutta yli 80-vuotiaista itseään sujuvana verkossa shoppailijana pitää vain alle viidennes (18 %). Kolme neljästä (72 %) eläkeikäisestä kuitenkin ilmoittaa haluavansa oppia lisää digitaalisista työkaluista, jotka voivat...

Lue lisää

Kuinka Covid-19 on vaikuttanut 15000 ihmisen kulutustottumuksiin 11 maassa?

Ferratumin 12. kansainvälinen kuluttajakäyttäytymisen kysely selvitti Covid-19-kriisin vaikutuksia kulutukseen ja taloussuunnitelmiin Ferratum Groupin kesäbarometrin 2020 – Covid-19-erikoisversion – tulokset on julkaistu. Lähes 15 000 kotitaloutta osallistui puolivuosittain järjestettävään kyselyyn, jossa tutkittiin tällä kertaa kesän kulutuskäyttäytymistä 11 maassa. Kyselyssä kerättiin tietoa siitä, kuinka globaali koronakriisi vaikutti vastaajien elämään ja kulutuskäyttäytymiseen, mihin he käyttivät eniten rahaa poikkeustilan aikana, mitkä heidän taloudelliset suunnitelmansa ovat tuleville kuukausille ja kuinka he hoitivat talousasioitaan kriisin aikana. Kysyimme myös ostosten tekemisestä verkossa, mieltymyksistä maksutavan suhteen sekä vastaajien suurimmista peloista...

Lue lisää

Suomalaiset ovat mobiiliostajia

Viime vuoden heinäkuussa kerrottiin, että suomalaiset tekevät verkko-ostoksistaan jo 71% mobiilisti! Suomalaiset ovat siis todellinen mobiilikansa, miksi suomalaiset sitten ostavat mobiilisti, onko kyse nopeudesta vai mistä? Ainakin nettikasinoilla on huomattu suomalaisten toive entistä nopeampaan toimintaan ja nopeat kotiutukset ovat muodostuneet kasinoiden peruspalveluksi - poissa ovat usean päivän odottelut. Omat voitot voivat olla muutamassa minuutissa omalla pankkitilillä. Suomessa mobiiliostamisen suhde tietokoneostamiseen on siis 71/29, kun esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa se on 69/31 ja Englannissa 60/40 - lukemat olivat vielä jokin aikaa...

Lue lisää

MobilePaylla voi maksaa myös 50 euron lähimaksurajan ylittävät ostokset koskematta käteiseen, kortteihin tai maksupäätteeseen

Maksutapojen hygieenisyyden ja monipuolisuuden rooli on kasvanut entisestään koronaviruksen leviämisen myötä. MobilePayn käyttäjät voivat maksaa ostoksensa kassalla hygieenisesti ilman 50 euron lähimaksurajaa jo lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa. Sovellukseen saa liitettyä kätevästi myös kanta-asiakaskortit. Maksutapojen hygieenisyys ja käteisen välttäminen ovat herättäneet laajasti keskustelua pandemia-aikana. Päivittäistavarakaupoissa tehdään valtavasti töitä asiakkaiden turvallisuuden takaamiseksi, ja myös asiakkaat voivat kantaa kortensa kekoon valitsemalla hygieenisen ja turvallisen mobiilimaksun käteisen sijaan. Mobiilimaksamiseen vaadittava sovellus ja korttitiedot löytyvät jo yli 1,3 miljoonan suomalaisen puhelimesta MobilePay-sovelluksen myötä. Maksusovellus ei...

Lue lisää

Netin erilaiset maksutavat: nettikasinoala

Yksi internetin kehityksen ja suosion salaisuus on luonnollisesti sen mahdollistama kaupankäynti. Voidaan sanoa, että tämän 2000-luvun ensimmäisen kahdenkymmenen vuoden aikana internet on kehittynyt yhdeksi maailman tärkeimmäksi kauppakanavaksi, josta meillä ovat todisteena niin sosiaalisen median menestys Mark Zuckenbergin Facebookin muodossa mutta myös kenties vieläkin enemmän Jack Man vuonna 1999 perustaman Alibaba Groupin menestys verkkokaupaksi jolla on yli 63 000 työntekijää, ja lähes 800 miljoonaa asiakasta. Yritys tuotti vuoden 2019 kolmannella neljännekselle yli 16,6 miljardin dollarin liikevaihdolla lähes 3 miljardin dollarin voiton....

Lue lisää

Aasialaisilla verkkokaupoilla merkittävä kilpailuetu tuoteturvallisuuden kustannuksella

EU:n ulkopuoliset verkkokaupat saavat suomalaisiin kauppoihin nähden epäreilua ja merkittävää kilpailuetua. Erään merkittävimmistä eroista tuo tuoteturvallisuutta koskeva lainsäädäntö. Sen pitäisi tasapuolisemman kilpailun vuoksi ja kuluttajaturvallisuudenkin vahvistamiseksi koskettaa myös EU:n ulkopuolella tehtävää kuluttajakauppaa. EU:n ulkopuoliset verkkokaupat saavat suomalaisiin kauppoihin nähden epäreilua kilpailuetua alhaisempien postikulujen, löyhemmän verotus- ja tullauskohtelun sekä puuttuvan kuluttajansuojan ja tuottajavastuun osalta. Lisäksi ne ovat vapaamatkustajia tuoteturvallisuutta koskevassa lainsäädännössä. ”Tällä hetkellä erityisesti kiinalaisista verkkokaupoista myydään suomalaisille kuluttajille yleisesti tuotteita, jotka eivät täytä EU:n vaatimuksia tuoteturvallisuudesta”, kertoo Kaupan liiton johtava...

Lue lisää

Verkko-ostaminen nyt huimassa suosiossa – Näitä yllättäviä tuotteita suomalaiset ostavat poikkeusoloissa

Korona-viruksen aiheuttama poikkeustilanne näkyy suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä, kun kotia varustellaan työtä ja vapaa-aikaa varten. Tilanne on synnyttänyt kovia kysyntäpiikkejä niin tietotekniikassa kuin kosmetiikassa. Web-kameroiden suosio on kasvanut 2553 prosenttia, Blu-ray -elokuvien suosio 2750 prosenttia ja VR-lasien suosio 243 prosenttia. Osalla tuotteista kysyntä on vaikuttanut myös hintoihin. Koronan aiheuttaman poikkeustilan ja rajoitusten vuoksi suomalaiset viettävät nyt lähes kaiken aikansa kotona. Kodista on tullut sekä työ-, koulu- että vapaa-ajan ympäristö, mikä on aiheuttanut kysyntäpiikin tiettyjen tuotteiden kohdalla. Puolueeton hintavertailupalvelu Hintaopas vertaili 16. maaliskuuta...

Lue lisää

MTV selvitti suomalaisten kulutustapoja poikkeusaikana ja aikeita sen jälkeen: vain alle 10 % uskoo vähentävänsä kulutustaan poikkeusajan jälkeen

MTV selvitti suomalaisten suhtautumista omiin kulutustapoihin. Yli 40 % kyselyyn vastanneista uskoo, etteivät kulutustavat muutu heidän kohdallaan poikkeusajan jälkeen. Vastaajista 50 % uskoo joidenkin kuluttamiseen liittyvien asioiden muuttuvan. Esimerkiksi tuotteiden kotimaisuuden arvo korostuu ja verkko-ostamista sekä kotiinkuljetuspalveluita suositaan jatkossa enemmän. Vain alle 10% uskoo vähentävänsä kulutusta poikkeusajan jälkeen. MTV selvitti suomalaisten suhtautumista omiin kulutustapoihin. Yli 40 % kyselyyn vastanneista uskoo, etteivät kulutustavat muutu heidän kohdallaan poikkeusajan jälkeen. 10 % vastaajista ei osaa vielä sanoa, miten omat kulutustavat muuttuvat. Vastaajista 50...

Lue lisää