Hintaopas.fi
Viimeiset kaksi vuotta ovat muovanneet ihmisten elämää ja kulutustapoja ennennäkemättömällä tavalla. Hintavertailupalvelu Hintaopas on analysoinut kattavan datan pohjalta suomalaisten ostokäyttäytymisen trendejä ja yksittäisiä tuoteilmiöitä, joita on syntynyt hetkessä rajoitusten muutosten myötä. Trendituotteista erityisesti pizzauunien ja seksilelujen suosio on jatkunut, kun taas osa on jäänyt pandemia-ajan ilmiöksi.
Pandemia saapui toden teolla Suomeen maaliskuussa 2020, ja tämä näkyi nopeasti suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä. Kun verrataan tuotteiden tai tuoteryhmien suosiota koronaa edeltävästä ajasta maaliskuuhun 2022, nousevat kaksi ilmiötä yli muiden: pizzauunit ja seksilelut. Pizzauunien suosio on kasvanut Hintaoppaassa kahden vuoden takaisesta peräti 4175 prosenttia, seksilelujen 664 prosenttia.*
– Kodin ja keittiön varustelu sekä ruoanlaittoon panostaminen ovat olleet yksi korona-aikaa eniten kuvaavista ilmiöistä. Pizzauuni on todellinen pandemiahitti, mutta reilua kasvua on näkynyt myös muissa kokkailuvälineissä kuten airfryereissa. Seksilelujen suosio lähti puolestaan kovaan nousuun syksyllä 2020, kun rajoitukset pitivät ihmisiä kotona. Sama trendi on jatkunut tähän päivään asti, Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.
Etätyöskentelyn alku viisinkertaisti toimistokalusteiden kysynnän ja tuplasi webkameroiden suosion, mutta viimeisen vuoden aikana elektroniikkakategoriassa on nähty jo laskua.
– Elektroniikkakategoriat ovat perinteisesti jatkuvasti kasvussa, mutta viimeisen vuoden aikana ne ovat poikkeuksellisesti monelta osin laskeneet. Tämä selittyy todennäköisesti sillä, että moni panosti ensimmäisen koronavuoden aikana kodin varusteluun keittiövälineiden ohella muun muassa pelikonsoleilla, kotiteatterijärjestelmillä, uusilla televisioilla ja robotti-imureilla, Matinvesi-Bassett kommentoi.
Robotti-imureiden suosio suomalaiskodeissa on jatkunut, sillä niitä haetaan edelleen noin 300 prosenttia enemmän kuin koronaa edeltävänä aikana.
Hemmottelu ja kodin ajanvietteet pitäneet suosionsa
Heti pandemia-ajan alussa nähtiin voimakas piikki erilaisten hemmottelutuotteiden kysynnässä. Parfyymien suosio nousi 959 prosenttia, seerumien 930 prosenttia ja kasvojen puhdistustuotteiden 885 prosenttia.** Suosio on nyt rauhoittunut, mutta esimerkiksi parfyymit ovat edelleen noin 140 prosentin kasvussa koronaa edeltävään aikaan verrattuna.
Sama ilmiö nähtiin hiustuotteissa syksyllä 2020, jolloin suomalaiset panostivat rajoitteista vapaan kesän jälkeen hiustenhoitoon. Hiusöljyjen suosio räjähti tuolloin yli 800 prosentin kasvuun, hiusmuotoilutuotteiden 345 prosentin, hiusmaskit 268 prosentin, hiustenkuivaajat 240 prosentin kasvuun ja hiustrimmerit 173 prosentin kasvuun.
– Esimerkiksi suoristusraudat ja kihartimet ovat edelleen yli 180 prosenttia suositumpia kuin ennen koronaa, joten panostukset laittautumiseen ja omaan hyvinvointiin ovat tällä saralla jatkuneet, Matinvesi-Bassett kertoo.
Toinen voimakas ja edelleen jatkuva trendi on ollut kodin ajanvietteeseen panostaminen.
– Esimerkiksi lautapelit, palapelit, vr-laitteet ja legot ovat olleet yksittäisinä kuukausina jopa 800 prosentin kasvussa, ja kysyntä on edelleen kaksin- tai kolminkertaista alkuvuoteen 2020 verrattuna.
Kestoilmiöinä lemmikit, maastohiihto ja kotitreenivälineet
Yksittäisten tuoteryhmien kohdalla on nähty räjähdysmäisiä nousuja koronan eri vaiheissa. Viime kesänä nähtiin esimerkiksi 564 prosentin kasvu ulkoporeammeissa, kun suomalaiset panostivat mökkeihinsä ja pihoihinsa.
Kolme kestoilmiötä ovat todennäköisesti tulleet jäädäkseen: lemmikit, maastohiihto ja kotitreenaus.
– Kahtena edellisvuotena on rekisteröity ennätysmäärä koiria, ja tämä on näkynyt voimakkaana kasvuna koiranruokien ja välineiden suosiossa. Maastohiihtobuumi lähti käyntiin alkuvuodesta 2021, eikä suosion kasvulle näkynyt loppua myöskään tänä talvena. Sama ilmiö on nähty myös kodin treenivälineissä: kun kuntosalit menivät ensimmäisen kerran kiinni, se nosti luonnollisesti erilaisten painojen suosiota. Trendi ei jäänyt kuitenkaan siihen, sillä käsipainoja ja tankoja etsittiin tämän vuoden tammikuussa peräti 430 prosenttia viime vuottakin enemmän, Matinvesi-Bassett kommentoi.
* Muutosprosentit on laskettu vertaamalla tuotteiden suosiota Hintaoppaassa aikaväleillä 1.1.–28.3. 2020 ja 1.1.–28.3.2022.
** Kuukausittaiset muutosprosentit on laskettu vertaamalla tuotteiden kuukausittaista suosiota samaan kuukauteen vuotta aikaisemmin.