Lähes 40 % suomalaisista ostanut ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta – jo yleisempää kuin Ruotsissa

Jo lähes neljä kymmenestä (37,5 %) suomalaisesta kertoo ostaneensa ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta. Tämä selviää hävikkiruokaa verkossa myyvän Matsmartin markkinatutkimusyritys Kantarilla teettämästä kyselytutkimuksesta, johon osallistui 2014 suomalaista.

Tärkeimmäksi syyksi ruoan ja päivittäistavaroiden ostamiselle verkosta mainittiin ajan säästäminen (31 % ostaneista), mukavuus ja helppous (29 %) ja rahan säästäminen (25 %).

“Ruoan verkko-ostamista on kokeillut jo merkittävä osa suomalaisista ja uskomme, että tämä tulee yleistymään entisestään kuluttajien huomatessa, miten vaivatonta verkko-ostaminen voi olla. Kantarin toteuttamassa kyselytutkimuksessa oli myös ilahduttava huomata, kuinka moni on huomannut säästävänsä ajan lisäksi myös rahaa verkko-ostamisen avulla. Ruoan ostaminen netistä myös lisää suunnitelmallisuutta, mikä auttaa säästämään rahaa ja on samalla yksi avaintekijä kotitalouksien ruokahävikin vähentämisessä”, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Tulosten perusteella ruoan ja päivittäistavaroiden verkko-ostaminen on Suomessa nyt jopa yleisempää kuin Ruotsissa (33 %) tai Tanskassa (16 %), joissa tutkimus toteutettiin samanaikaisesti. Vielä vuotta aiemmin toteutetun Postnord-tutkimuksen mukaan ruoan ostaminen verkosta oli Ruotsissa yleisempää* kuin Suomessa.

Matsmartin Kantar-tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista (62,5 %) ei kuitenkaan vielä ole testannut ruoan tai päivittäistavaroiden ostamista verkosta.

“Ruoan verkko-ostaminen on monelle vielä uusi asia, ja selvästi useimmiten tähän liittyy tarve nähdä ja tunnustella ruokaa ennen ostoa. Se on toisaalta ymmärrettävää, mikäli ajatellaan varsinkin tuoretuotteita kuten lihaa ja hedelmiä tai vihanneksia”, jatkaa Böckelman.

Matsmart on myynyt Pohjoismaissa jo vuodesta 2014 saakka verkkokaupassaan tavarantoimittajien jäännöseriä, jotka muutoin saattaisivat päätyä hävikkiin esimerkiksi lyhyiden parasta ennen -päiväysten tai pakkausten vaihtumisen johdosta. Tyypillinen tilaus säästää keskimäärin 90 % alkuperäisistä tuotteiden hiilipäästöistä, kun uutta vastaavaa tuotetta ei tarvitse valmistaa.

Kantarin kesäkuussa 2021 toteuttaman tutkimuksen vastaajina olivat 18—79-vuotiaat suomalaiset. Vastaajamäärä oli 2014 ja tutkimuksen virhemarginaali on korkeintaan +/- 2 prosenttiyksikköä.

*Postnordin Verkkokauppa Euroopassa 2020 -tutkimuksessa 35 % ruotsalaisista ja 26 % suomalaisista, jotka olivat ostaneet jotain netistä, oli myös ostanut ruokaa verkosta.

Matsmart/Kantar-tutkimuskysymykset ja vastaukset

1.Ostatko ruokaa tai päivittäistavaroita internetistä?

Kyllä37,5 %
En62,5 %

2.Vastasit ostavasi ruokaa/päivittäistavaroita internetistä. Mikä on tärkein syy tähän?

Säästää aikaa31 %
Mukavampaa/helpompaa kuin ostoksilla käyminen tavallisissa kaupoissa29 %
Säästää rahaa25 %
Muu syy15 %

3.Vastasit, ettet osta ruokaa/päivittäistavaroita internetistä. Miksi et?

Haluan itse nähdä ruoan ja tunnustella sitä66 %
Liian kallista11 %
Liian vaikeaa7 %
Vie liikaa aikaa3 %
Muu syy13 %

Matsmart

Käyttökelpoisten tuotteiden heittäminen hävikkiin on rakkaan planeettamme resurssien tuhlaamista. Joten Matsmart yksinkertaisesti pleastaa tuotteet ja myy ne sinulle superalennuksilla.