Suomalaiset ovat mobiiliostajia

Viime vuoden heinäkuussa kerrottiin, että suomalaiset tekevät verkko-ostoksistaan jo 71% mobiilisti! Suomalaiset ovat siis todellinen mobiilikansa, miksi suomalaiset sitten ostavat mobiilisti, onko kyse nopeudesta vai mistä?

Ainakin nettikasinoilla on huomattu suomalaisten toive entistä nopeampaan toimintaan ja nopeat kotiutukset ovat muodostuneet kasinoiden peruspalveluksi – poissa ovat usean päivän odottelut. Omat voitot voivat olla muutamassa minuutissa omalla pankkitilillä.

Suomessa mobiiliostamisen suhde tietokoneostamiseen on siis 71/29, kun esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa se on 69/31 ja Englannissa 60/40 – lukemat olivat vielä jokin aikaa sitten Ruotsin hyväksi ja tuntui, että suomalaiset eivät ota mobiiliostamista omakseen. Varsinaisesti sitten mobiilimaksaminen kaupoissa yms on vielä Suomessa ottamassa kehitysaskelia verrattuna naapurimaahan.

Uusia tapoja ja uusia bonuksia ostoista

Virosta ponnistava Mediainvesting.ee on sivusto, joka kerää itselleen suomalaisittain kiinnostavia linkkejä sivuille, joilla suomalaiset voivat tehdä lisää ostoksia tai nauttia netin viihdetarjonnasta. Sivusto on vielä nuori, joten sen tarjonta tulee kasvamaan ajansaatossa.

Suomalaiset nimittäin etsivät aktiivisesti uusia ja mielenkiintoisi paikkoja oppia lisää netin ihmeellisestä maailmasta.

Mitä ”uusi maailma” tuo tullessaan

Kuluneet pari kuukautta ovat aiheuttaneet myllerryksen suomalaisten nettikauppojen tarjonnassa, ja voidaan sanoa, että kauppoja on avattu varmasti enemmän kuin mitä ostajilla on niistä tietoa.

Silloin kun kivijalkakauppa avaa ovensa ja aloittaa toimintanta, on omistaja usein rajannut toimialueensa maatieteellisesti sopivalle alueelle ja näin aloittanut ainakin jonkinlainen mainostamisen kenties jopa 50 kilometrin etäisyydelle liikkeestään – ainakin Etelä-Suomessa. Hänen pääkilpakumppaninsa ovat toiset liikkeet, jotka ovat piirtäneet omat kohdealueensa kartalle ja näiden kohtaamisalueet ovat alueita, joilla saattaa mainostaa useampikin saman alan liike – mutta kilpailijat tuntevat tai tunnistavat nopeasti toisensa.

Mutta kun sama kivijalka aloittaa toiminnan verkkokauppana, tuleekin markkinoilla vastaan sen toimialan koko maailman tarjonta. Suomessa on paljon suomenkielisiä nettikauppoja, jotka eivät ole suomalaisia vaan ne tulevat esimerkiksi Ruotsista, Saksasta, Englannista, Norjasta tai jopa Kiinasta ja USA:sta, mutta ne näyttävät päältäpäin täysin suomalaisilta. Miten siis paikallinen vaateliike pärjää tässä markkinoinnissa?

Verkossa kaupalla on yli 1,2 miljardia mobiilikäyttäjäasiakasta…..

Ole aktiivinen ja paikallinen

Nyt ja tulevaisuudessa yrittäjän markkinointi pitää olla entistä aktiivisempaa ja useammassa paikallisessa mediakanavassa näkyvää. Se ei välttämättä tarkoita useampaa euroa markkinointiin, mutta useamman minuutin käyttöä siihen viikoittain.

Näkymällä ja kuulumalla omalla alueella, saa huomiota, jolla voi voittaa kilpailussa halvemmat kilpakumppaninsa. Monet suomalaiset arvostavat suomalaista toimijaa, joka toimii hyvin ja asiantuntevasti, ja voi olla että ostospäätös syntyy paikallisen puolesta vaikka tuote voisi olla jopa 30% kalliimpi kuin se ulkomaan verkkokaupasta tilattu. Mutta kuten sanottu, kaikki eivät edes huomaa tilaavansa ulkomailta, koska kaikki on suomeksi ja kaikki toimii nopeasti ja tuotteekin toimitetaan joko kotiin saakka tai lähimpään jakelupisteeseen – siis nyt suomalaisen verkkokauppiaan tulee viimeistään aktivoitua sekä perus nettisivuillaan että sosiaalisen median verkostoissa.

Mitä on tapahtunut?

Tämä alla oleva kuvaaja kertoo hyvin, mitä USA:ssa on tapahtunut ja se sama on tapahtunut täällä Euroopassa. Nyt vuosi 2020 tuo tähän kuvioon taas uuden entistää korkeamman nousukäyrän.

Nimittäin ylläoleva kuvaaja on tehty vuonna 2018, vuonna 2019 toisella vuosineljänneksellä ostoksia oli tehty reilulla 41 miljardilla dollarilla. BlackFriday tuotti mobiiliostamisessa USA:ssa viime vuonna ennätyksellisen 2,9 miljardin dollarin kaupat ja Cyber Monday teki samoin ennätyksen 3,1 miljardia dollaria. Vuonna 2020 Pixel Union keräsi tilastotietoa USA:ssa, jonka mukaan uusien tilastojen valossa vuoden 2021 mobiiliostamisen määrä olisi jo 54% kaikesta nettiostamisesta eli 659 miljardia!

Nuoret sukupolvet ovat ottaneet mobiililaitteet osaksi arkeaan eikä se kotitietokone ole enää välttämättömyys. Samalla tavalla kuin puhelimen ovat korvanneet erilaiset videoyhteydet ja sovellukset, myös kaupassa käynti ja pelaaminen ovat mobilistuneet ja kehitys laukkaa edelleen siihen suuntaan ja suomalaisten kauppiaiden tulee huomioida tämä omissa toiminnoissaan ja kehitysprojekteissaan.